LED-päivitys fillarin lamppuun - Kolvaus ja kiinnitys

Sain talon rakentamiselta vihdoinkin iltavapaata niin, että ehdin kolvailemaan fillarin lampun loppuun (katso Kytkentäkaavio ja osaluettelo (18.4.2013)).

Päätin heti aluksi käyttää tasavirtapiirin maadoitukseen lampun runkoa koska fillarin napadynamo on eristetty rungosta ja sieltä tulee lamppuun kaksi johdinta. Etuna tästä ratkaisusta on se, että voin käyttää lampun originaaleja sisäosia lähes sellaisenaan. Jos tästä maadoitusratkaisusta tulee joskus ongelma voin toki eristää itse lampun rungosta.

Päädyin siis käyttämään palaneiden E10 kantaisten polttimoiden runkoja; rikoin lasin ja kaavin sisukset pois.

Kuvassa ensimmäinen LED on kolvattu kiinni. Lampun kantaan jäi onnekkaasti kiinni johtimet joihin ledin kolvailu onnistui ongelmitta.
 
LED valettu paikalleen E10-kantaan. Käytin tässä valuhommassa hidasta epoksihartsia joka salli pitkän työajan.

Edesmenneen hammaslääkäri-isoäidin työkalut tulivat  jälleen tarpeeseen. Hampaiden paikkauslasta on mitä mainioin työkalu tällaiseen pikkunäpertelyyn.

Tasasuuntaajan (vasemmalla) ja jännitteensäätimen (oikealla) kolvaus alkamassa. Kiinnitys tulee noiden reikien kautta lampun runkoon pultilla ja mutterilla. Siispä yhdistin maapiuhat samaan pulttiin.

Kolvaukset valmiina, huomaa jännitteensäätimen perässä vielä diodi. Tuohon tulee päälle johtimiin vielä kutistesukat ja tueksi kakku hartsia.

Pariskunta yhteiskuvassa. Noita polttimoita tuli tehtyä itseasiassa kaksi kappaletta koska lampun rungossa on paikka kahdelle polttimolle; toinen pitkiä ja toinen lyhyitä valoja varten.

Säädin paikalleen pultattuna lampun rungossa. Dynamolta tulevat vaihtovirtajohdot on tässä jo kolvattu ja kutistesukat sujautettu paikalleen. Plus-johto vielä irti.

Kaikenkaikkiaan projekti pääsi tavoitteisiinsa. Tavoitteenahan on kestävämpi polttimoratkaisu ja että oma näkyvyyteni muita tielläliikkujia kohtaan paranee. Itse valokuvio ja valaistus on toissijainen asia.

Valo vilkkuu hitaasti ajaessa alle 10 hersin taajuudella mutta nopeammassa ajossa se näyttää ikään kuin palaisi yhtäjaksoisesti. Jos tuo välke haittaa niin kytkentään pitänee vielä miettiää jokin hidastin, led kun tuppaa syttymään ja sammumaan perinteistä vastuspolttimoa huomattavasti nopeammin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti